Monday, November 9, 2009

Imam laju..

Imam laju..

Masa:tahun 2002

Satu hari tengah menung aku terflashback zaman aku sekolah menengah dulu.. aku ingat time tu aku sekolah petang bile kene subjek agama time lepas rehat semua rase berdebar budak-budak lelaki la biasenye. ade satu jadual nama2 yang mewajibkan setiap pelajar lelaki mengimamkan sembahyang zohor. dulu ustazah tu main rambang je pilih pucat muka masing2 tapi bile asyik kene orang yang sama je ramai yang bantah dan minta diuruskan dengan sistem yang betul. tapi aku dengan ahli2 kongsi yang lain tak cuak semua dah dididik dengan ilmu agama dari kecik lagi cuma ade la satu dua part yang kantoi sikit. aku time wirid la kantoi tapi ade gak budak nama farid fuhh die punye sembahyang kalau imam bagi kaw2 punye wirid tak capai kertas tepi sejadah macam budak2 lain sambil pejam mata die bagi solo sampai habis. kalau ikut jadual satu orang kene atleast 3 kali die kene jadi imam tapi aku dengan ahli2 kongsi da ejas jadual jadi aku 4 orang cume sekali je kene ade ke buat jadual pakai pensel gelak je aku dengan ahli2 kongsi padam dan adjust baik2.

Satu hari kene turn aku jadi imam aku punye goyang lain macam sikit..macam lalang kene tiup angin aku cuba buat2 steady segala pengalaman belajar ngaji dengan ustaz2 semua aku kutip balik dalam memori aku yang aku buat2 lupe..time amik air sembahyang kene sebatang rokok dulu kasi tenang sikit jiwa ni..amik air sembahyang boleh gurau2 lagi main simbah2 air dengan ahli2 kongsi.

sampai waktunye aku masuk semua orang dah tunggu aku jalan depan sekali sampai kat kawasan imam. ade satu budak kasi qamat semua bangun rapatkan saf. abis qamat aku usha belakang aku jadi pelik sebab ahli2 kongsi pijat dengan napi duduk belakang aku selalu main saf2 belakang je budak2 ni...aku jadi tak senang mungkinade pakatan nak gurau2 time aku jadi imam..tapi fikir2 balik ni kan tengah sembahyang takkan ahli2 kongsi ni nak geletek pinggang aku time2 macam ni kot boleh kene buang sekolah nanti..
aku cube buat2 tak endah perasaan aku..aku try khusyukkan diri pasang niat imam..angkat takbir kasi kaw2...aku dekatkan diri dengan tuhan..."psstt deb buat cepat2 sikit"suara napi dari belakang...cib aku dah tak khusyuk tak sampai 7 minit da abis sembahyang zohor..abis top speed aku bagi..abis sembahyang ustazah usha angry..aku istighfar sambil pejam mata..

peringatan:sembahyang bukan benda main-main...

No comments:

Post a Comment